alexander
Administrator
Dołączył: 15 Lut 2006
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 18:04, 15 Lut 2006 |
![Powrót do góry Powrót do góry](http://picsrv.fora.pl/fisubice/images/icon_up.gif) |
Scenarzyści osadzili akcję serialu w świecie perfum, w którym rywalizują dwie firmy - Newman Enterprises i Jabot Cosmetics. Żar młodości w pierwszych kilkudziesięciu odcinkach skupiony był wokół rodzin Fosterów i Brooksów.
William i Elizabeth Foster mieli trójkę dzieci: Snappera, Grega i Jill. Stuart i Jennifer Brooksowie - cztery córki: Leslie, Chris, Peggy, i Lauralee (zwaną Lorie). Już na wstępie zarysowała się walka klas, gdyż Brooks'owie należeli do miejscowej elity, tymczasem Foster'owie - byli biedni. Młodzi aktorzy byli w tamtych latach obiektami drwin ze strony widzów, którzy kpili z serialu nazywając go "The Young and the Chestless". Natomiast Leslie i Lorie walczyły między sobą o względy Brada Elliott'a a później Lance'a Prentiss'a. Trójkąt ten jednak szybko przerodził się w kwadrat gdy na horyzoncie pojawił się brat Lance'a - Lucas.
Jeden z pierwszych naprawdę długich wątków telenoweli dotyczył rywalizacji pomiędzy Katherine Chancellor (Jeanne Cooper) a Jill Foster (Jess Walton). W 1973 roku Jill (wówczas grana przez Brendę Dickson) zatrudniła się jako osobista sekretarka Kay i pomagała jej rodzinie płacić rachunki. Kay była a silną matroną uwięzioną w nieudanym małżeństwie z Phillip'em Chancellor'em (Donnelly Rhodes). Jill i Phillip zakochali się w sobie. Akurat gdy Phillip i Kay byli na najlepszej drodze do uzyskania rozwodu, Kay miała wypadek samochodowy (przez lata zastanawiano się czy był on zamierzony). W końcu jednak Phillip, na łożu śmierci, poślubił Jill i zapisał w spadku jej i ich dziecku Phillip'owi III całą fortunę. Naturalnie Kay podważała tą decyzję i wygrała sprawę z Jill w sądzie. Rozgoryczona Jill została jędzą; gdy tylko Kay zakochała się w Dereku Thurston'ie, Jill natychmiast zaangażowała się w rozdzielenie tych dwojga. Następnie wyszła za mąż za magnata - John'a Abbott'a (Jerry Douglas) podczas gdy Kay załamała się i wpadła w alkoholizm oraz w ... lifting twarzy. Lata później, po dwóch rozwodach z John'em oraz po tragicznej śmierci syna w wypadku samochodowym wróciła do sądu i sędzia przyznał jej prawo do połowy majątku Chancellor'ów. Rozpoczęła się kolejna bitwa między dwiema kobietami gdy drugi syn Jill - Billy zaczął umawiać się na randki z wnuczką Kay - Mackenzie. W 2003 roku Jill odkryła szokującą prawdę, że Katherine "Kay" Chancellor jest jej rodzoną matką i w porę powiedziała Billy'emu i Mackenzie, że nie powinni konsumować swojego związku. W 2004 roku ojciec Jill - Arthur (David Hedison) na krótko odwiedził Genoa City i stał się kolejnym powodem spięć między matką i córką, jako że Kay znów zaczęła zmagać się ze swą słabością do alkoholu.
Chociaż Lorie Brooks była kimś więcej niż tylko złą dziewczyną, która dręczyła niewinną siostrę Leslie, została zwyciężczynią w walce o prawo do opieki nad dzieckiem Leslie, pokonała też jej psychotyczną macochę - Vanessę, która posunęła się do samobójstwa, by wrobić Lorie w morderstwo. Lorie zachowywała się i reagowała zgodnie ze swoją neurotyczną naturą; można rzec, że była dzieckiem w kobiecym ciele. Niegrzeczna i współczująca zarazem, była wzorem dla wielu kolejnych postaci kobiecych w "Żarze". Większość rodziny Foster'ów i Brooks'ów doczekało się kilku odtwórców do lat 80-tych. Wtedy Bell zdecydował się rozszerzyć jeden odcinek do godziny. Wielu aktorów w tym czasie zrezygnowało ze swych ról, gdyż twierdzili, że nie wytrzymają pracy na planie godzinnych odcinków. Bell powiedział sobie, że zaczeka jeszcze na odejście jednej osoby z obsady a następnie zreorganizuje cały serial. Gdy Jaime Lyn Bauer zrezygnowała w 1982 roku Bell wykorzystał szansę aby wyrzucić ze scenariusza wszystkich członków rodziny Brooks'ów i Foster'ów z wyjątkiem Jill. Stopniowo akcja zaczęła skupiać się na rodzinach Williams'ów, Newman'ów i Abbott'ów oraz i na ich imponujących firmach: Newman Enterprises i Jabot Cosmetics. Rodzina Williams'ów nie wytrzymała długo w serialu jednak dwie pozostałe rodziny na stałe wpisały się w "Żar młodości". Y&R jest jedynym serialem w historii, w którym wyeliminowano całą oryginalną obsadę i praktycznie stworzono serial od nowa.
W tym samym czasie gdy Bell usuwał postacie z lat 70-tych, do Genoa City przybył Eric Braeden jako złowrogi magnat Victor Newman, który był niesamowicie zazdrosny o swą żonę Julię (Meg Bennett). Bell zobaczył to "coś" w grze Braeden'a i ponieważ nie było wtedy wielu silnych, męskich postaci, wywindował go do statusu gwiazdy serialu. Niedługo potem. Victor udał się do klubu ze striptizem i spotkał zuchwałą i niewinną Nikki Reed (graną przez Melody Thomas Scott). Nikki była częścią wielu podrzędnych epizodów (zabicie ojca - gwałciciela, zarażenie chorobą weneryczną przez Paula Williamsa, dołączenie do sekty). W końcu wyszła za Victora na urządzonym z przepychem ślubie w 1984 roku ale ich związek pełen miłości i nienawiści cierpiał wielokrotnie przez rozwody i romanse. Zamieszany w tę sytuację był każdy od Abbott'ów przez ślepą farmerkę z Kansas aż do ginekologów. Po ponad dekadzie bez siebie połączyli się znów w 1998 roku i, ogólnie rzecz biorąc, są razem nadal.
Żar młodości jest jedną z niewielu telenoweli, które zwycięsko zintegrowały czarnoskórych aktorów z pozostałą obsadą. W połowie lat 80-tych napisano wątek młodego murzyna mającego obalić szefa mafii, ale postaci tych pozbyto się po kilku latach. Introdukcja rodziny Winters'ów i sióstr Barber na początku lat 90-tych udała się całkiem dobrze dzięki licznym dialogom i sytuacjom integrującym nowe postaci z resztą obsady. Nowe postaci zostały wymyślone tuż po tym jak Pokolenia ("Generations") zostały ostro skrytykowane za obsadzenie wszystkich ról przez czarnoskórych Amerykanów. Seriale z ugruntowaną pozycją tak jak Żar młodości były natomiast często krytykowane za nie poruszanie problemów mniejszości (np. siostry Barber były związane z jedynymi dwoma czarnoskórymi mężczyznami w serialu; pokojówka Abbott'ów, Mamie Johnson grana przez Margeurite Ray i Veronikę Redd. Inna postać (Nathan Hastings) została przez scenarzystów rozwiedziona z jedną z sióstr Barber - Olivią, zanim zmarła wskutek postrzału i zmarła w 1996.
Krytycy nie byli jednak zachwyceni serialem, nawet gdy zatrudniono więcej afroamerykanów, gdyż postaci przez nich odtwarzane "mieszały się we własnym sosie". W przypadku bliźniaków Winters: Neil'a (Kristoff St. John) i Malcolm'a (Shemar Moore) oraz sióstr Barber: Olivii (Tonya Lee Williams) i Drucilli (Victoria Rowell), akcja polegała zazwyczaj na odbijaniu sobie nawzajem partnerów prowadząc do niekończącego się czworokąta miłości pomiędzy czwórką postaci. Późniejsze wątki udowodniły, że ten wybór polegający na przypuszczeniu, że związki międzyrasowe byłyby zbyt kontrowersyjne były w istocie słuszne. Romans Neil'a Winters'a i Victorii Newman pod koniec lat 90-tych został wycięty przez decydentóe CBS, którzy zaczęli otrzymywać wrogie listy od telewidzów z Południa Stanów Zjednoczonych. W 2004 roku, romans pomiędzy Phyllis Abbott (Michelle Stafford) a chemikiem Damonem Porterem (Keith Hamilton Cobb) został napisany pomimo obaw, że międzyrasowe związki wywołają burzę podobną do tej sprzed kilku lat.
Podczas gdy inne seriale w latach 80-tych i 90-tych poruszały różnorakie tematy socjalne, Żar konsekwentnie ich unikał. Aborcja, bezdomność czy AIDS stanowiły jedynie sposób na wzbogacenie fabuły, w żadnym razie nie skupiano się na sposobach radzenia sobie z tymi problemami lub unikania ich. Na przykład w latach 80-tych, gdy Ashley Abbott (Eileen Davidson) usunęła dziecko Victor'a, każdy widz szukający prawdziwej historii na temat plusów i minusów tego rozwiązania był rozczarowany. Ashley posunęła się do aborcji ze względu na śmiertelnie chorą wtedy żonę Victor'a - Nikki. Kobieta nie chciała jej zadawać dodatkowego bólu. Gdy Victor poznał prawdę nieomal rozerwał ją na strzępy, wywołał u niej załamanie nerwowe a następnie zamknął w zakładzie dla obłąkanych. Ostatecznie skończyło się na tym, że Ashley poślubiła swego psychiatrę.
Jedynym gorącym tematem, którego Żar młodości nie mógł przełknąć był homoseksualizmu. W latach siedemdziesiątych samotna Kay Chancellor zaprzyjaźniła się z otyłą i nieszczęśliwą gospodynią domową - Joann Curtis. Kay zdecydowała się przyjąć ją pod swój dach i pomóc jej podnieść swą samoocenę. Syn Kay Brock zastanawiał się co też obie kobiety robią całymi dniami razem gdy Kay zaprosiła przyjaciółkę na wakacje na Hawajach. Natychmiast notowania serialu dramatycznie spadły. Gdy Bell pozbył się postaci Joann i jej związku z Kay Żar wrócił na swą pozycję sprzed tego nieakceptowanego wątku.
Dość kontrowersyjnym elementem serialu jest również córka Bell'a - Lauralee. Zadebiutowała w serialu w 1983 roku jako Christine - kuzynka fotografa Joe'go Blair'a. Z czasem, jak Lauralee dorastała stawała się coraz ważniejszym elementem obsady aż do [1988]] roku gdy aż czterech bohaterów serialu było w niej zakochanych. Wieloletni ulubieniec telewidzów Terry Lester (Jack Abbott) opuścił obsadę w 1989 roku i częściowo winił za to właśnie Lauralee Bell. Twierdził, że jej postać stanowiła coraz większą część serialu powodując tym samym zepchnięcie na dalszy plan resztę bohaterów. Ostatecznie Christine poślubiła rockmana Danny'ego Romalotti (Michael Damian) a lata potem Paula Williamsa (Doug Davidson). W 1996 roku scenarzyści zasugerowali widowni romans między Christine a starszym od niej o wiele Victor'em. Negatywna reakcja ze strony widowni znów spowodowała jednak zakończenie tego epizodu. Później Christine zaangażowała się w związek z Michael'em Baldwin'em (Christian LeBlanc), który już wcześniej był nią zainteresowany. To doprowadziło do kontrowersyjnego zakończenia, gdzie Paul wściekły na nowa miłość ex-żony zgwałcił Christine. Wielu fanów serialu nie mogło uwierzyć, że Paul mógłby się posunąć do takiej podłości i było niezadowolonych ze scen określanych po prostu jako "ostry seks". Od 2003 roku, małżeństwo i dzieci Lauralee Bell, jak również jej sukces w branży odzieżowej zmniejszyły jej udział w serialu i utorowały drogę dla innych postaci.
Podczas gdy poważne zmiany w obsadzie skazały na zagładę takie seriale jak Ryan's Hope oraz Love is a Many Splendored Thing, wielu uważa, że casting do Żaru młodości jest najlepszy w swoim rodzaju. Większość istotnych bohaterów jest granych przez te same osoby dekadami. Jeżeli opuścili serial, zastępstwa były często popularne i wniosły nową jakość do postaci, tak jak Peter Bergman w roli Jack'a Abbott'a, Susan Walters w roli Diane Jenkins, Jess Walton w roli Jill Foster Abbott lub Judith Chapman jako Gloria Abbott. Gdy Y&R popełnia jakiś błąd w obsadzaniu roli (np. Sarah Aldrich jako czasowe zastępstwo dla Heather Tom w roli Victorii Newman). Pomyłka została na szczęście szybko naprawiona gdy Tom wróciła na plan. (Tom opuściła serial ostatecznie w 2005 roku i została zastąpiona przez gwiazdę serialu Wszystkie moje dzieci - Amelia Heinle).
Przez te wszystkie lata Żar zmaga się ze stopniowym zmniejszaniem się liczby publiczności. Mimo to przyszłość serialu jest na razie jasna. W 2005 roku CBS przedłużyło kontrakt tej telenoweli na kolejne 5 lat. |
Post został pochwalony 0 razy |
|